2011-03-13 ? 21:00:59

Dressyr i regnet... tur med ridhus!

Såna här dagar är jag bara så himla tacksam att vi har ridhus. Det är ju itne gigantisk direkt, men fräscht och vind- och regntätt. Vi hade inget roligt väder idag i Eskilstuna...
Det blåste konstant och regnade till och från, men ändå så gillade jag det. Betyder ju att det fortsätter töa :) Nu vill jag inte ha mer vinter!

Jag och Lady gick ner till ridhuset för lite dressyr. Först var hon inte ens sugen på att gå ut från boxen, när hon just fått sin kraft och kommit in från regnet, men jag lurade ut henne i gången med en morot. Efter en lång rykt och mycket kli på ryggen (där hon fäller just nu... det kliar obeskrivligt mycket :3 ) så var hon mycket mer medgörlig. Dressyrsadel + dressyrträns använde jag, och lindade benen i vitt när jag inte hittade mina andra lindor. Lady såg riktigt proffsig ut!
Och det kan jag lugnt säga att hon levde upp till idag, som hon gick...!
Jag tror aldrig att jag ridit Lady när hon varit såhär förr. Det här är ju mitt första inlägg, så eftersom att ni förmodligen inte alls är bekanta med min häst så kan man väl kort säga att hon är en typisk ponnymärr, på det sättet att hon alltid ska hitta den enkla vägen att slippa undan. Oftast via munnen, genom att dra i någon tygel hit och dit, och sedan inte orka lyssna på skänkeln.
Idag var hon mjuk och fin redan när jag satt upp! Galoppens tretakt var klockren (Ladys största sressyrmiss) och hon var genomsnäll och sammarbetsvillig hela tiden.
När jag kortade upp henne till "vanlig" form gick hon villigt med på det, men sänkte ryggen och sket i takten, och tryckte jag fram henne med skänkeln då blev hon bara stark... Som vanligt. När hon gör på det sättet är det jättesvårt att komma ner i sadeln, så vet ni vad jag gjorde? Jag längde stiglädrena ett hål, för att se vad som hände. Det hjälpte otroligt mycket!
När jag ändå fick henne att jobba blev hon riktigt fin - men vinglig! Hon är inte alls stark, min häst, hon tyckte det var så jobbigt så hon ålade sig som en orm och tog alla chanser hon kunde att flyta ut åt alla håll. Hon blir mycket att rida, sannerligen!
Hon blev väldigt pigg också, försökte nog springa undan jobbet. Men jag satt som sten, stabil trots att hon drog åt alla håll.(fett stolt, jag är inte bra på det...)
Men allt eftersom lät hon sig stabiliseras upp och hon gick riktigt fint då. En och annan snygg längning gjorde hon också, förutom att hon tog i ordentligt i galoppiruetterna! (Nej, vi rider inte Grand Prix eller så... Men eftersom att Ladys galopp är så svag kom jag på att det var något värt att lära henne. Vi jobbar på att få dem ännu mer stilla, och hur hon ska gå mer på tygeln istället för att skjuta med all sin kraft mot bettet)

Jag är så otroligt nöjd, hon gick som en dressyrponny idag...! (Det låter kanske inte som en bragd... Men för Lady och mig är det det ;) 

Det var en lång historia. Men när ni lär känna oss tror jag att jag inte behöver förklara allt. Kom ihåg att jag gärna vill lära känna er också! Kommentera gärna och länka till era bloggar så tar jag mig en titt. Är de riktigt roliga att följa länkar vi här på hagbyponnyer till dem! :) Kram!
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: