2011-03-14 ? 20:30:13

Styrka/Kondition och ont i halsen...

Hej bananer, idag har varit sjukt kul, men ändå jobbigt... Till att börja med fick jag nästan ingen sömn inatt och såg ut som ett lik när jag vaknade. Tog på mig killkläder, av någon anledning... Väl i skolan fick jag huvudvärk framåt de sista timmarna, och när jag fått skjuts ut till stallet blev den värre. Medan jag byggde fram hinder började jag åf ont i halsen, men dum som jag är trotsade jag det och fortsatte i min takt. Lady fick en ordentlig rykt och så begav vi oss ut till ridhuset i dressyrutrustning. Jag var nämligen bara "tvungen" att känna på om hon kändes lika fin som igår. Och jovisst, med ett helt pass hade hon blivit till och med mycket finare än igår! :) Jag är jätteglad. Men efter cirka en halvtimme av ordentlig uppvärmning tog jag av sadeln och började hoppa. jag hade ställt fram en bockövning vi gjort ett par gånger i ponnypatrullen (=vår hoppgrupp - Ida(/medryttare), jag, Ebba Akar o ibland Sofia Rintanen. Jag ställde även fram två diamanter som egentligen är mest för dekoration till hindren, och de ställde jag mellan två hinderstöd (så att det blev ett smalt hinder), och lade en galoppbom framför och en bakom. Bockövningen ritade jag upp lite slarvigt i paint men den verkar inte datorn gilla att ladda upp - så jag beskriver så gott jag kan.

Till att börja med står fyra bockar i form av ett kors framme:

      l
 ___l___
      l
      l


Ett "varv" är sex språng. Kom att tänka på att märket som symboliserar kyrkan på skyltar vid vägen ser ut nästan exakt som hoppävningen.
Skillnaden är att vid två motsatta bockar lägger man till en volt utåt. Så att hinder 1 är både språng 1 och språng 2.

1) Man börjar alltså med att komma i galopp och lägga en volt utåt och komma på samma bock igen.

2)Sedan rider man rakt fram ett par meter innan man lägger en ny volt utåt och rätar ut precis innan man kommit runt - och rider på nästa.

3) Upprepar steg 1

4) Upprepar steg 2/3

Att tänka på när man gör övningen: Hålla rytmen. Rida lugnt och hellre lägga in ett språng extra innan man hoppar hindret, går det för fort är det lätt hänt att man kommer taskigt och beroende på hästen man rider kan man få ett stopp. Det gäller att alltid ha hästen runt innerskänkeln och rida svängarna för att kunna hålla tempot vi strävar efter.


Alltihop gick bra och efter det där var både häst och ryttare ganska flåsiga (vilket var meningen... ;)  )
Men tyvärr fick jag ännu mer ont i halsen och det har itne blivit bättre sen dess :c

Det var nog allt för idag,
puss och kram skumbanan! :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: