2011-03-20 ? 21:52:39

Utbildningsskalan






Den här saken, är det något ni känner igen?
Det hoppas jag, för det är en viktig sak jag ser många ryttare glömmer ibland, när de försöker lite "för hårt". Åh, oj oj oj vad min lilla Lady läxat upp mig om den här. i 3 år o 3 månader har hon jobbat på det, verkar som om jag fattar trögt ;)
Det här är alltså utbildningsskalan, som är framtagen i sex enkla steg och är till för att bevara " de gamla goda viset att utbilda sig och sin häst", kan man väl säga. Alltså, jag försöker att alltid följa den när jag rider. Det hjälper otroligt mycket! Många vänder upp och ned på det hela och börjar med samling(steg 6), och har man då en häst som inte är lösgjord (steg 2) så skadas takten (steg 1), kontakten (steg 3) och såklart schwunget (steg 4). Och skadas allt det blir ju inte rakriktningen (steg 5) himla svårt...
När man rider ska man alltså prioritera saker och ting i ovanstående ordning. Till att börja med ska hästen alltid hålla takten, efter det är det viktigt att få den lösgjord. Då kan man fokusera på takten, och sen "schwunget". Då kommer rakriktningen, och notera att det sista är samling. Varför börjar människor bakifrån? Först samla, sen driva.
Lady har lärt mig att följa den här til lpunkt och pricka.
Nu säger jag inte att det här fungerar på alla hästar, för jag har ingen fakta eller statistik att basera det på. Men, jag kan inte komma på att jag känner en häst då utbildningsskalan inte är till någon nytta.
Jag har sett så många gånger då ryttaren vill att dess häst ska "kröka på nacken och gå fint", och, om de utvecklat språket, "arbeta med ryggen".
Många vet att anledningen att vi rider hästen i denna runda form är att göra den användbar och hållbar som ridhäst så länge som möjligt. Alltså, för att avbelasta frambenen som när hästen bär så pass mycket vikt tar en del stryk (i det långa loppet) . Uppenbarligen gör man detta genom att be den belasta bakbenen mer.
När den gör det kommer den automatiskt upp med ryggen.
När den kommer upp med ryggen kan den "kröka på nacken" hur mycket du bara önskar.
Utbildningsskalan handlar faktiskt om det, egentligen. Alltså, när man samlar kortar man ju upp, för att prata "luddigt". Så att hästen "krullar ihop sig" och gör allt jag berättat om ovan. Det är det sista, på skalan. Intressant att jag då just föreläste om vikten av detta...?
Men det skadar många gånger mer om man kortar upp hästen innan den är/har allt det som står ovan samling, än om man låter den gå i sin "naturliga form". Med naturlig form menar jag, så som den ser ut när den springer fritt.
Ni begriper säkert. Och de flesta av er visste redan det här.
Men jag blir frustrerad över hur man kan glömma när man rider ibland... (ÄVEN JAG)
Så jag hoppas att ni liksom insåg VIKTEN av att följa skalan.
Har ni inte ridit enligt den förut kommer det INTE klicka till första gången ni prövar, var så säkra. Men ge det hela en månad, och ni ska se att ni kan balansera upp er + hästen bättre.
Men detta är individuellt. För vissa kanske det tar en vecka, andra många månader. Det beror oftast på hur länge man "glömt" utbildningsskalan. Har man gjort det i många år, så lär det ju inte ta mindre än en månad innan man börjar se den stora skillnaden.
Jag är en sådan person att jag skiter FULLSTÄNDIGT i om domare och andra tycker att min häst är fin, om man fortfarande gör den mindre hållbar med sin ridning ( vilket inte är särskilt trovärdigt att något sådant inträffar...)
Men jag stannar därför hellre hemma och tränar än åker iväg på en tävling när jag vet att jag inte kommer tillfredställa domaren.

Första gängen jag snubblade på utbildningsskalan tyckte jag att det var fantastiskt att någon punkterat upp det, så att man kan minnas! Hoppas att ni tar till er mitt tips, nyttigt för alla ryttare. Jag ser fram emot att se fler harmoniska ekipage i framtiden :)

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: